Hybridibussi on esimerkki käytännönläheisen tieteen ja keksimisen konkretisoimisesta jakoavain kourassa.

Hybridibussi

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa rakennetaan sähkön - tai dieselin - voimalla kulkevaa hybridibussia työnimellä CAMBUS. Koeajot toteutunevat vuoden 2015 aikana.

Sähköauto...

Bussi rakennetaan käytöstä poistetun linja-auton rungolle. Alkuperäisen moottorin tilalla on sähkömoottori, generaattori, 2,5 litrainen diesel sekä 32 kWh akkuja. Hybridijärjestelmä on energiatehokas ja sen avulla tavoitellaan liikenteen päästöjen puolittamista. Autossa on kolme erillistä nestejäähdytysjärjestelmää ja mahdollisuus hukkalämpöjen hyödyntämiseen älykkään sähköohjauksen avulla. Kaupallisissa hybridijärjestelmissä sähkömoottori avustaa polttomoottoria, mutta tässä linja-autossa diesel on pantu avustamaan sähkömoottoria.

...eikun sähködiesel...

Auto kulkee joko pelkästään sähköllä, pelkästään dieselillä, tai näiden yhdistelmällä - aina tarpeen mukaan. Keskustassa, jossa liikennepäästöt ovat suurimmat, bussi kulkee pelkästään sähköllä. Tuhat kiloa painava akusto mahdollistaa normaalia pitemmät ajorupeamat, mutta niiden turvallisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota.

Myös auton sisustus pannaan uusiksi. Lectica käyttää istuinten verhoilussa kierrätettyä polyesteriä; verhoilukankaan valmistus vaatii mm 20 muovipulloa yhtä metriä kohti.

Osa isompaa kokonaisuutta

CAMBUS on osa LUT:n Green Campus -kokonaisuutta. Projektia rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto sekä Lappeenrannan kaupunki. Autoa rakennetaan Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Saimaan ammattikorkeakoulun ja Saimaan ammattiopiston toimesta.